Dag 17: EBR-I en Craters of the Moon National Monument

18 juli 2022 - Ketchum, Verenigde Staten

Deze dag is Erik jullie reporter.

Vanuit Jackson Hole vertrokken we voor een rit van 387km naar Sun Valley in de bergen. Een eerste stop deden we in de allereerste kerncentrale van de wereld: EBR-I. Deze werkte van 1957 tot 1963 en was bedoeld om aan te tonen dat men elektriciteit kon opwekken uit kernenergie. De werking van de centrale werd goed uitgelegd en we konden zelfs een kijkje nemen in het reactorvat, de plaats waar de kernsplitsing plaatsvond. Het was de eerste kerncentrale die een volledig dorp van elektriciteit voorzag.

Na dit interessante bezoek kwamen we terecht in een adembenemend maanlandschap: Craters of the Moon National Monument. Het is een landschap dat 2000 jaar geleden ontstaan is door opeenvolgende vulkaanuitbarstingen waarbij de lavastromen stolden. Het zal jullie duidelijk worden bij het bekijken van de foto's. Vervolgens kwamen we aan in ons hotel waar we genoten hebben van een goede maaltijd met uiteraard een heerlijk flesje Californische wijn. Nadien hebben we nog gelezen in een boek of Netflix gekeken. Kortom, we genoten van een welverdiende rust na alweer een zware dag met veel impressies.

1. Dorien Behiels:
    Klinkt weer als een geslaagde dag! Veilige vlucht terug naar België! 🇧🇪
  2. Tante Inge:
    23 juli 2022
    Die eerste kerncentrale zag er heel interessant uit! Leuk dat Peter ook eens een tekstje schrijft! Goed bezig! X
  3. Anja:
    23 juli 2022
    En dan hier mijn lieve broer, met natuurlijk ook vermelding van een natje en een droogje. Geniet ervan! 🥰