Dag 18: Ponderosa Pine Scenic Byway en Boise

19 juli 2022 - Boise City, Idaho, Verenigde Staten

Bericht van Anik

Met een beetje spijt in het hart vertrokken we ‘s morgens uit ons hotel in Sun Valley. Op dit resort hadden we nog veel leuke dingen kunnen doen. We hadden een lange tocht voor de boeg, maar het beloofde wel een mooie weg te worden. We kozen ervoor om niet via de autostrade te gaan, maar wel via de Ponderosa Pine Scenic Byway te rijden. De tocht was dan wel een 100 km verder maar dat hadden we ervoor over. Weer werden we niet teleurgesteld: overal groen, bergen, riviertjes … je wist soms niet waar eerst te kijken. Men waarschuwde wel overal voor bosbranden door allerlei bordjes. Op eentje sprak men de pyromaan in wording zelfs rechtstreeks aan met de woorden ‘Look around and think again before you set this on fire.’ Hopelijk werkt het, want we hebben ook wel wat afgebrande plekken gezien.

De eerste stad die we tegen kwamen was Stanley. Stad is een groot woord voor deze plek, er viel niets te beleven tenzij je wou gaan vissen of bergbeklimmen. Het volgende stadje was Idaho City. Dit plaatsje is gesticht in 1812 door goudzoekers en was ooit een bloeiende plek. Nu wonen er nog slechts 500 mensen die duidelijk moeite hebben met het hoofd boven water houden. Er staan nog wat historische huizen die je zo kan plaatsen in een cowboyfilm, maar men heeft te weinig geld om ze te restaureren, wat jammer is. Idaho city is een ghost town geworden.

We reden verder naar Boise (boysie uitgesproken), de hoofdstad van Idaho. De inwoners van Idaho noemen hun hoofdstad liefdevol ‘ons grootste dorp’. Dit klopt misschien wel, want je had niet echt het gevoel in een stad te zijn. Het was er heel rustig, je voelde je er direct thuis. We bezochten het Capitool waar een kopie van de Freedom Bell stond. Nadien wandelden we kort door de Baskische wijk. Er leven een heleboel afstammelingen van de Basken in deze stad. Ze emigreerden in de jaren 20 van de vorige eeuw en hebben hun tradities altijd blijven behouden. Nadien zijn wij ( Simon niet wegens te jong) een stevige pint gaan drinken in een Duits café. De dienster was een echte Duitse die haar vriend gevolgd was naar de VS. ‘s Avonds zijn we nog eens lekker gaan eten en dan was ook deze dag weer voorbij.

1. Tante Inge:
    Natuurlijk mocht de leerkracht Nederlands ook niet ontbreken! 👍🏻👍🏻👍🏻
  2. Tante Inge:
    23 juli 2022
    Ik ben nog eens door alle foto’s gegaan. De fotografen verdienen zeker ook een grote pluim! 🪶
  3. Anja:
    23 juli 2022
    Oei, geen pint voor Simon!? Dat moet pijnlijk geweest zijn. Heeft hij niet stiekem mogen proeven bij jullie? 😜
  4. Anja:
    23 juli 2022
    Vandaag vertrekken jullie huiswaarts. Het was een mooie vakantie. Goede terugreis! Blij jullie dan weer dicht bij ons te hebben. 😍