Dag 15: Yellowstone National Park, Upper Grand Loop (noordelijke rondrit)

16 juli 2022 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag stond de noordelijke rondrit op de planning: de Upper Grand Loop. De route start in Norris, bij het Norris Geyser Basin, en voert een deel langs de voet van de Gallatin Range. Net ten noorden van Norris botsten we op de Roaring Mountain, waar de bodem heel zuur is en er verschillende stoom- en gasbronnen te vinden zijn. Bijgevolg lijkt het gebied op een onheilspellend drakenlandschap. Er zouden vaak beren ronddwalen, maar wij hebben er geen gespot. Iets verder op de weg zagen we de Obsidian Cliff oprijzen, een rots waarvan de indianen 5000 jaar geleden vulkanisch obsidiaan afbroken om er pijlpunten en andere wapens van te maken.

We volgden de Upper Grand Loop verder tot bij het geothermische gebied Mammoth Hot Springs, waar het kokende water van warme bronnen over terrasvormige rotsen naar beneden stroomt. Uniek aan dit bizarre terassenlandschap is dat het er elke dag anders kan uitzien. De kleuren wisselen even snel als de stroomrichting. Het Minerva Terrace, dat zich in dit gebied bevindt, wordt daarom ook wel beschreven als een ‘living sculpture.’ Net als bij een levend standbeeld weet je immers nooit hoe de treden er de volgende dag zullen uitzien. We arriveerden net op het juiste moment van de dag, de middagzon deed de glanzendwitte terassen prachtig schitteren.

Vanuit Mammoth Hot Springs reden we door naar de Tower Falls, een waterval omringd door spitse vulkanische rotsen. Vanaf dit punt konden we ook een eerste glimp opvangen van de Grand Canyon of the Yellowstone, waaraan het nationaal park zijn naam te danken heeft. Deze uit vulkanisch gesteente bestaande kloof is niet door gletsjerwerking ontstaan, maar door erosie, wat je overigens kan zien aan haar v-vormige vallei. Een beter perspectief kregen we vanaf Artist Point, Grand View en Inspiration Point. Van hieruit vielen de steile, kleurige wanden van de canyon pas écht op. Ook vingen we een blik op van de Upper Falls en Lower Falls, twee imposante watervallen die bijdragen tot de grandeur van de geul. Tijdens onze tocht langs de kloof van de Grand Canyon of the Yellowstone zagen we meerdere herten en bizons. Eén hooghartige bizon vond er niet anders op dan het verkeer stil te leggen en op zijn dode gemak de straat over te steken. Wat je niet allemaal meemaakt tijdens een bezoek aan Yellowstone…

1. Dorien Behiels:
    23 juli 2022
    Goedemorgen! Groot nieuws in mijn droom vannacht hadden jullie er een broertje Lucas bij! Ik werd benoemd tot vaste babysitter! Kunnen jullie bevestigen dat dit niet waar is? 😅
  2. Tante Inge:
    23 juli 2022
    Nog een toevoeging bij Dorien haar reactie. Er moet het één en ander gebeurd zijn met Lucas en Erik want er werd duchtig in haar slaap gebabbeld! 😂
  3. Anja:
    23 juli 2022
    Bedankt Emma dat je ons elke laat mee genieten van jullie reis. Ik zie dat je de volgende dagen wat hulp hebt gekregen. 😘
  4. Anja:
    23 juli 2022
    Oeps, er is een woordje weggevallen in mijn zin. Ik bedoel natuurlijk elke keer. ☺️